STØT

BROBYGGERNE

Brobyggerugen
Foto © Bente Simone Jæger

BrobyggerUGEN

Mennesker fødes åbne og fordomsfrie, men allerede i grundskolen sætter børn spørgsmålstegn ved det, de ikke kender. Hvis vi skal sikre en forståelse mellem befolkningsgrupper, er det centralt, at der allerede i skoletiden kommer dialog med og mellem børn om, hvad det vil sige at være forskellige. Lærerne er de afgørende fagfolk til at danne og uddanne elever til at være fremtidens brobyggere.

I 2021-2022 samarbejder vi med Københavnske grundskoler om gennemførelse af temaugen Brobyggerugen for elever på 5.-9. klassetrin. Forløbet bygger på erfaringer fra et pilotprojekt i 2018, der viste et stort behov for at arbejde med skolebørns forståelse af demokrati, frihedsrettigheder, dialog og forskellighed. Inden temaugen deltager lærerne på et kursus, som dels forbereder dem til at arbejde med Brobyggerugens undervisningsmaterialer og metoder på temaugen og efterfølgende, og dels ruster dem til at agere brobyggende rollemodeller i hverdagen.

På denne side kan du finde al relevant undervisningsmateriale, så du kan igangsætte en Brobyggeruge på din skole. Materialet består af en række øvelser og korte oplæg, der lægger op til refleksion over det overordnede tema: at frihed til alle kræver tolerance over for det, der er anderledes.

Om BrobyggerUGEN

Projektet 2018 blev støttet af Trygfonden med 0,5 mio. kr.
Projektet 2021-2023 støttes af Folketinget og Trygfonden med 2,3 mio. kr. og indebærer:

  • Udvikling af undervisningsmateriale til Brobyggerugen, der kan hentes gratis af alle interesserede skoler

  • Kompetenceudvikling for 40 lærere og pædagogisk personale, så de kan undervise eleverne i dialog og brobygning

  • Hjælp til at tilrettelægge og koordinere Brobyggerugen for 20 skoleklasser i København

Skal din skole være med i projektet, så kontakt os for at høre mere på kontakt@brobyggerne.dk.

Brobyggerugen 2021

I oktober 2021 deltog flere end 200 elever fra folkeskolen Lundehusskolen i Emdrup og den jødiske friskole Carolineskolen. Lærerne underviste selv med udgangspunkt i Brobyggerugens undervisningsmaterialer.

I løbet af ugen diskuterede eleverne frihedsrettigheder, fordomme, dialog og demokrati, og de gennem forskellige øvelser trænede de at håndtere store og små konflikter i deres hverdag.

De fik også besøg udefra af dialogkorps og organisationer, der delte deres personlige historier og gav dem indblik i arbejdet med emnerne i praksis. Fx mødte de Sabaah, der fortalte om at være ung LGBT+-person med minoritetsetnisk baggrund; de fik besøg af De Nye Stemmer, hvor jødiske og muslimske unge i fællesskab talte med eleverne om fordomme og forskelligheder; og af Kulturmødeambassadørerne, der satte fokus på identitet og det at være såkaldt ’bindestregsdansker’.

Ugen kulminerede i en stor fællesdag om fredagen, hvor alle klasser blev bragt sammen, og hvor eleverne fik mulighed for at lære hinanden bedre at kende – på tværs af baggrund, religion og andre forskelligheder. Det var en fantastisk dag, og eleverne var nysgerrige på at lære hinanden at kende.

Se Tv2 Lorrys indslag fra Brobyggerugens fællesdag her.
Læs Berlingskes reportage fra Brobyggerugens fællesdag her.

 

Anne, souchef: ”Det er første gang, at jeg oplever alle udskolingens lærere bakke op om et projekt, og det er fordi, det taler 100% ind i det, vi står med hver dag, som er svært. Det har været givende at få nogle redskaber til at gå ind i det svære.”

Sarah, 6. klasse: "Jeg tror virkelig, at jeg kommer til at være mere åben, hvis jeg møder folk, også når jeg bliver ældre. Også mere åben over for at snakke med andre religioner, ikke kun folk som ligner mig, og som også er jøder, men også andre folk. Hvor de måske har noget nyt, som de kan bidrage med til min viden og åbne nogle nye vinduer."

Lærer, udskolingen: ”[Det bedste har været] samarbejdet med kollegaer, at få ny viden og at få folk udefra til at tale om nogle af de emner, som kan være betændte.”

Alma, 8. klasse: ”Jeg tror mange havde fordomme om, at de [eleverne fra Carolineskolen] skulle være anderledes end, hvad de rent faktisk var. Og så får man bekræftet, nå hov, de var lidt ligesom os, der var ikke så stor forskel. Det er måske også en øjenåbner for, at man er mere ens, end man tror.”

Lærer, udskolingen: "Suverænt materiale. Nemt at gå til og tilpasse klassen."

Bestil undervisningsmaterialet
"Brobyggerugen"

Materialet har form af en lærermanual og er bygget op omkring seks temaer: Demokrati og forskelligheder, Sprog, Normer, Fordomme og forforståelser, Kommunikation samt Konflikter og løsninger. Hvert tema indeholder hovedpointer, øvelser og refleksionsspørgsmål. 

 

 

Bestil undervisningsmaterialet

Brobyggerugen 2018

I 2018 gennemførte Foreningen Brobyggerne et pilotprojekt, hvor fire københavnske skoler og 500 elever deltog i temaugen Brobyggerugen. Projektskolerne var Randersgades Skole, Tingbjerg Skole, Al-Hikma Skolen og Carolineskolen.

Resultaterne fra pilotprojektet viste, at der er et stort behov for at arbejde med skolebørns forståelse af demokrati, frihedsrettigheder, dialog og forskellighed. Gennem Brobyggerugens metodiske undervisning, konkrete aktiviteter og mødet med ‘de andre’ i form af dialogaktører samt elever fra ‘venskabsskoler’, flyttede Brobyggerugen eleverne på deres overordnede holdninger til diversitet og uenighedsfællesskaber.

Projektet blev anbefalet af Danmarks Lærerforening, Friskoleforeningen og Danske Skoleelever.

Pressedækning

Nedenfor følger en række af de medieklip, der har været om Brobyggerugen

Kristeligt Dagblad (5. oktober 2022): Er man stadig muslim, hvis man elsker en anden kvinde?

Berlingske (5. nov. 2021): De har aldrig kendt en jøde - men så fik københavnsk skole et særligt besøg: “jeg regnede med at de var besat af deres tro” 

TV2 Lorry (29. okt. 2021): Nyhedsudsendelse kl. 18:30  

Folkeskolen.dk (4. okt. 2021): Lærere siger deres fordomme højt på brobygger-kursus

Skolemonitor (15. okt. 2021): “Man skal ikke være konfliktsky”: Brobyggerne klæder lærere på til at håndtere samtaler om racisme og homofobi 

Danmarks Radio (21. feb. 2019): Özlem Cekic uddanner skoleelever i at bygge bro og nedbryde fordomme.

Kristelig Dagblad: Bag de højsikrede mure forsøges fordomme nedbrudt.

Politiken (5. marts 2019): Når Lea skal hjem i dag, vil hun gå den lige vej - hun er ikke bange for drengene mere.

TV2 Lorry (9. feb. 2019): Østerbro og Tingbjerg i kædedans bygger bro mellem samfundslag.

Ekstra Bladet (26. apr. 2019): Børn er Paludans reklamesøjle.

Både P4 og P1 Orientering lavede reportager fra skolerne.

Samarbejdspartnere

Brobyggerugen er støttet af Tryg Fonden og Folketinget. Stort tak til de grundskoler som er en del af projektet! På vores lærerseminarer har vi besøg af dygtige undervisere og adskillige demokratiske organisationer. Også tak til vores andre uundværlige partnere.

 

  • Tryg Fonden
  • Folketinget
  • Gorilla Media
  • Lundehusskolen
  • Carolineskolen
  • Tingbjergskolen
  • Randersgadeskolen
  • Al-Hikma Skolen
  • Learning4life.dk
  • Forum teater
  • De nye stemmer
  • Mind mover
  • Stemplet
  • Sabaah
  • Jødisk Informationscenter
  • Flashy peacock

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig BROBYGGERNYT og bliv opdateret på aktiviteter, events og løbende arrangementer 
Tilmeld

Bliv FRIVILLIG

Bliv frivillig brobygger og vær med til at skabe dialog på kryds og tværs i vores samfund
BLIV FRIVILIG

TILMELDTilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig BROBYGGERNYT og bliv opdateret på aktiviteter, events og løbende arrangementer
TILMELD

Bliv FRIVILIG

Bliv frivillig brobygger og hver med til at skabe dialog på kryds og tværs i vores samfund
BLIV FRIVILIG
Min kurv
Din kurv er tom.

Det ser ud til at du ikke har valgt noget endnu.