Vores Brobyggerkurser skræddersyes til virksomheder og organisationer, der ønsker at arbejde med brobygning, højne tolerancen for forskellighed og styrke modet til at møde uenigheder med konstruktiv og kritisk dialog.
Vi tilbyder Brobyggerkurser til virksomheder, offentlige arbejdspladser og andre typer organisationer, hvis medarbejdere navigerer i svære samtaler, uenigheder og måske konflikter – hvad enten det sker på de indre eller ydre linjer. Vores kurser tager udgangspunkt i det personlige ansvar og handlerum. Formålet med kurserne er at gøre deltagerne klogere på, hvordan brobygning og dialog kan bruges som aktive værktøjer til at håndtere uenigheder i dagligdagen, give plads til større diversitet og opnå bæredygtige resultater.
Kender du det, når kollegaen for anden dag i træk ikke hilser på gangen og man tænker: “Gad vide, hvorfor han har set sig sur på mig?”
Har du været i en afdeling, hvor det er almindeligt at tale overbærende eller ligefrem nedsættende om folk i en anden afdeling?
Har du gentagende gange oplevet, at en klage fra en kunde eller borger fører til interne konflikter med vrede mailudvekslinger og organisatoriske eskaleringer til følge?
Så er du ikke alene. Uenigheder og konflikter er en del af hverdagen mange steder. Hvorfor? Fordi mennesker ikke er ens; vi prioriterer forskellige ting, er præget af forskellige værdier – og det gælder også på arbejdspladsen.
Brobyggernes kurser er for virksomheder og organisationer, hvor forskellighed betragtes som et grundvilkår, og hvor der er et oprigtigt ønske om at styrke den konstruktive og kritiske dialog mellem folk i og uden for organisationen.
Udgangspunktet for kurset er, at deltagerne har lyst til at se indad og øve sig i, hvordan de som enkeltpersoner kan bruge redskaberne. Undervisningsformen vil være en blanding af oplæg, øvelser og refleksion. På kurset får deltagerne rig mulighed for bringe egne erfaringer og problemstillinger fra deres hverdag ind i undervisningen.
Vi tilbyder ikke at løse konkrete konflikter eller facilitere konsensus, hvor I er uenige. Vi har fokus på det personlige ansvar – den forskel, vi hver især kan gøre som leder, medarbejder eller frivillig i dilemmafyldte situationer.
Kurserne består af moduler. Det betyder, at kurset kan vare fra en halv dag til flere dage og vil tage udgangspunkt i jeres virkelighed og de cases, som fylder i hverdagen.
Kursets indhold er inspireret af vores landsdækkende Brobyggeruddannelse, men omfang og vinkling tilpasses den enkelte organisations ønsker. Vi starter således altid med at spørge, hvorfor det er vigtigt for jer at blive bedre til det, vi kan hjælpe med.
”Jeg har lært ikke at være bange for kritik og konflikt, men at se det som en god del af pakken”
- Medarbejder i Joannahuset
”Fundamentet for dialog er tolerance – altså at acceptere, at andre mener noget andet end dig selv. Dette betyder IKKE, at du skal acceptere eller være enig i synspunktet”
- Medarbejder i Danmarks Naturfredningsforening
”Super gode undervisere og super relevant emne”
- Medarbejder i Dansk Socialrådgiverforening
”Det, at I bringer jer selv så meget i spil – hvor erfaringer, teori og konkrete eksempler er i et samspil – er meget troværdigt og gør det nemmere at omsætte”
- Medarbejder i Joannahuset
”Jeg synes, at der er en god vægtning mellem teori/forelæsning og praktiske øvelser. Hele kurset har givet mig en bedre forståelse for min egen måde at reagere på (selvindsigt)”
- Medarbejder i Danmarks Naturfredningsforening
”En dag fyldt med brugbart indhold - bare den havde været længere”
- Dansk Socialrådgiverforening
Hvad er brobygning, og hvordan gør man i praksis i organisationer, hvor eksempelvis magt også spiller en vigtig rolle? Introduktion til centrale redskaber til at fremme god dialog.
Vi taler om fordomme og forforståelser og dykker ned i, hvordan man får et brobyggende mindset.
Hvad er dialog, og hvordan adskiller det sig fra andre samtaler, som vi har i virksomheder og organisationer? Hvem går vi – eller kan vi gå – i dialog med?
Vi dykker ned i dialogen og undersøger gennem øvelser og refleksioner over egne cases, hvordan deltagerne kan bruge dialogiske værktøjer til at styrke dialogkulturen i og uden for organisationen.
Hvad er en konflikt? Hvad sker der i os, når konfliktniveauet stiger i samarbejdet med kollegaer eller samarbejdspartnere? Og hvordan bliver man bedre til at navigere i konfliktfulde situationer eller relationer?
Vi introducerer konfliktens to spor og taler om dens konstruktive potentiale. Deltagerne reflekterer over egen rolle og reaktionsmønstre i deres egen hverdag.
Hvordan kan sproget bruges som en nøgle i stedet for en hammer?
Vi undersøger, hvordan forskellige tilgange kan enten åbne eller lukke af for samtaler om noget svært, og introducerer deltagerne for retoriske redskaber, som de kan bruge til at bygge bro i og uden for organisationen samt på sociale medier.
Er du interesseret i at høre mere om mulighederne for et skræddersyet kursus til din arbejdsplads eller
organisation, så er du velkommen til at skrive eller ringe til daglig leder Hanne Brodersen på kontakt@brobyggerne.dk / tlf. 2234 6892.
Det ser ud til at du ikke har valgt noget endnu.