STØT

BROBYGGERNE

250 grundskoleelever har brobygning på skemaet denne uge

Hvad har en borgmester fra den jyske muld til fælles med eleverne på den københavnske friskole Al-Hikma? Ikke meget kunne man tro, når man ser den blonde integrations- og beskæftigelsesborgmester Jens-Kristian Lütken og skolens elever, der med få undtagelser alle er børn af irakiske forældre. Men deres skolegang er mere sammenlignelige end som så.

”Jeg gik i skole i en lille landsby, hvor alle lignede hinanden. Det var et meget homogent miljø. Det mindede nok meget om jeres skole. I ligner også hinanden meget, når jeg ser ud over jer,” siger Jens-Kristian Lütken.

Denne mandag morgen er 250 elever på Guldberg Skole og Al-Hikma Skolen mødt ind til en helt anderledes uge end sædvanlig, og borgmesteren er på besøg for sammen med Özlem Cekic at byde velkommen og slå tonen an for temaugen Brobyggerugen. Ugen har været under opsejling siden skoleårets begyndelse, og lærerne er over fire tætpakkede kursusdage er blevet klædt på til at varetage undervisningen suppleret af dialogbesøg fra gæster udefra. Under ugen besøger eleverne forskellige ”værksteder”, hvor de bl.a. skal arbejde med fordomme, normer og demokrati, forskellighed og frihedsrettigheder. Eleverne træner at forstå forskellige perspektiver og at udvise tolerance overfor det, de ikke kan forstå.

Skoleleder på Al-Hikma Skolen Allaa Al-Naqach, generalsekretær i Foreningen Brobyggerne Özlem Cekic og Integrations- og beskæftigelsesborgmester i København Jens-Kristian Lütken

”Jeg gik i skole i en lille landsby, hvor alle lignede hinanden. Det var et meget homogent miljø. Det mindede nok meget om jeres skole. I ligner også hinanden meget, når jeg ser ud over jer.”

- Jens-Kristian Lütken, Københavns Beskæftigelses- og Integrationsborgmester

Svære samtaler om forskelligheder

Selvom alle på den jyske landsbyskole lignende hinanden på overfladen, så oplevede eleverne sig som forskellige, fortæller Jens-Kristian: ”Jeg skilte mig ud, fordi mine forældre ikke var født i byen, og jeg derfor havde en anden dialekt. Jysk men ikke helt så jysk”.

Under Brobyggerugen træner eleverne at finde fællesnævnere på tværs af forskelligheder. Ikke for at glemme det, der gør os forskellige, men for at huske at alle er mere end deres dialekt, religion eller et synspunkt. Eleverne på Al-Hikma var også nysgerrige på, hvordan det er at være borgmester, når man træffer upopulære beslutninger og mange er uenige med en.

I slutningen af ugen mødes de to Al-Hikma Skolens elever og Guldberg Skolens elever til en hel dag med inddargende forumteater, dialogspil og dialogsodavand. Her får eleverne mulighed for at afprøve sig i det, det har arbejdet med i løbet af ugen – at være åben, nysgerrig og undersøgende i mødet med noget nyt.

Følg med i Brobyggerugen på vores Facebook, Instagram og Twitter.

Fakta om projektet:

  • I 2021-2022 klædes 40 grundskolelærere på til at undervise elever i brobygning, og 500 elever deltager i temaugen Brobyggerugen
  • Undervisningsmaterialet kan bestilles gratis her
  • Projektet støttes af Folketinget og Trygfonden
  • Læs mere om projektet her
Min kurv
Din kurv er tom.

Det ser ud til at du ikke har valgt noget endnu.