I uge 40 har eleverne på Al-Hikma Skolen og Guldberg Skole haft brobygning på skemaet, og fredag mødtes de til dialogsodavand for at lære hinanden at kende og træne det, de har lært. Under ugen har lærerne undervist værksteder om dialog, demokrati, tolerance og forskellighed, og spændende gæster udefra har inspireret og udfordret elevernes verdenssyn.
Klokken 8.55 fredag morgen sidder 7. og 8. klasserne på Guldberg Skole klar i en halvfyldt gymnastiksal og venter på at venskabsklasserne fra Al-Hikmaskolen ankommer. De er spændte, og dagen er ugens højdepunkt for flere af dem. Så høres trin på trapperne og i løbet af få minutter er salen fuld.
Skoleborgmester i København Jakob Næsager er også på besøg for, sammen med generalsekretær i Foreningen Brobyggerne Özlem Cekic, at åbne Brobyggerugens fællesdag 2022:
”Brobygning er vigtigt, fordi det er vigtigt at der skabes relationer mellem elever på tværs af byen både geografisk, etnisk, socialt og sprogligt”, siger Jakob Næsager.
I samtale med Özlem fortæller han også om sin egen skoletid, om at drille en klassekammerat som var ”lidt mærkelig” og bagefter opdage, at der var en grund til den særlige opførsel. En påmindelse, siger Jakob, om at vi skal huske, at vi ikke altid ved, hvorfor folk er som de er, og at det kræver spørgsmål og nysgerrighed at blive klogere. Netop dette – at øve sig i ikke at dømme dem, der er anderledes end en selv – er en af Brobyggerugens vigtigste pointer.
”Jeg har talt med Ali, og han fejrer jul selvom han er muslim”
Dagen byder på et tætpakket program med blandt andet besøg fra Forumteatergruppen Creactor. De har lavet et teaterstykke særligt til Brobyggerugen, der omhandler en konflikt mellem en elev og en lærer. Undervejs stoppes teateret og eleverne bliver inviteret til at komme på scenen og prøve at løse konflikten.
Ude i klasseværelserne står den på dialogøvelser og lær hinanden at kende-lege. Nogle skal finde fem ting, de har til fælles. Og så fem mere. Det er ikke helt let, når man slet ikke kender hinanden, men det lykkes alligevel at finde fællesnævnere. I et andet lokale interviewer eleverne hinanden: Hvem ser du op til? Hvilke helligdage fejrer du? Hvad laver du, når du har fri? Herefter præsenterer de deres interviewmakker for resten af gruppen;
”Jeg har talt med Ali, og han fejrer jul, selvom han er muslim”, siger William, og Ali fortæller de andre, at William spiller fodbold i sin fritid.
Dialogbesøg og dialogsodavand
Brobyggerugen træner elever og lærere i at blive opmærksom på egne fordomme, at være uenige uden at være ukærlige og at tolerere forskellige holdninger og overbevisninger. Lærerne har forud for ugen været på kursusdage og er blevet klædt fagligt på til at stå for undervisningen, men de har ikke været alene. Hver dag har skolerne haft besøg af dialogkorps og spændende gæster, der delt deres egne historier, oplyst og udfordret elevernes verdenssyn. Det har bl.a. handlet om normer for køn og seksualitet, danskhed, racisme og forskellige minoritetsgrupper i Danmark. Det personlige møde er et stærkt redskab til at nedbryde fordomme og en påmindelse om, at selv i de københavnske klasselokaler er der brug for at træne tolerancemusklen.
Fredag eftermiddag tager eleverne afsked. I hånden har de deres Brobyggerdiplomer og halvtomme dialogsodavand. På vej ned af trappen stopper en elev fra 8. klasse op for at sige tak ”for en rigtig spændende uge”. Özlem spørger ham om, hvad der har været det bedste:
”I dag har været det bedste. At møde nogen man ikke kender fra en helt anden skole. Det har været så sjovt”, siger han.
Se billeder fra Brobyggerugen på vores Facebook, Instagram og Twitter.
Fakta om Brobyggerugen:
Det ser ud til at du ikke har valgt noget endnu.